فرهنـــــــگـــستان طـــــــالـــــقــان
فرهنگی؛اجتماعی؛خبری 
قالب وبلاگ طبیعت
لینک دوستان
قالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعتقالب وبلاگ طبیعت
طراح قالب

#آداب_و_رسوم

📌 چند رسم قدیمی در مورد زایمان و تولد نوزاد

🕌 رسم اذان گفتن: معمولاً رسم بود که بعد از تولد نوزاد، مردِ خانه به رویِ پشتِ بام اذان بگوید. همچنین اگر فرآیند زایمان به مراحل سختی می‌رسید، برای استعانت از خدای متعال و طلب رحمت، هم اذان می‌گفتند. بعد از تولد نوزاد هم، رسمِ اسلامیِ اذان و اقامه در گوش راست و چپ نوزاد، اجرا می‌شد.

🥁 رسم طبل کوبی: خیلی قدیمها برای دور کردن آل از خانه زنِ زائو، بر روی پشتِ بام، طبل یا دُهل یا تشت می‌کوفتند.

📿 صدقه و نذر: اگر زنی سخت می‌زایید، به هنگام درد کشیدن، نذر می‌کرد که به اندازه مثلاً وزنِ موهایِ نوزادش، طلا یا نقره صدقه دهد. همچنین معمولاً زیر بسترِ زائو مقداری پول می‌گذاشتند که به هنگام دنیا آمدن نوزاد، صدقه دهند.

🤎 برداشتنِ سق با تربت: بعد از دنیا آمدن نوزاد، قابله انگشت خود را داخل تربت امام حسین می‌زد و داخل دهان نوزاد می‌گذاشت تا به‌عبارتی سقف یا کام او را با تربت برداشته باشد.

💉 ختنه یا سوراخ کردن گوش: در بعضی مناطق رسم بود که به محض دنیا آمدن نوزاد، اگر پسر بود، او را ختنه و اگر دختر بود، گوشش را سوراخ می‌کردند. هرچند معمولاً در طالقان، ختنه کردن نوزاد به تعویق می‌افتاد و با برپایی مراسم مفصل‌تر «ختنه سوران» همراه بود.

🍼 شیر آغوز یا ماک: اولین شیر بعد از زایمان را آغوز می‌گویند که شیری بسیار چرب و پر قدرت است. اما در گذشته، برخی معتقد بودند که نباید نوزاد را با شیرِ آغوز تغذیه کرد. لذا تا 3 روز اولِ تولد، به وی شیر نمی‌دادند و از کره، بارهنگ و شیرخشت استفاده می‌کردند.

 🪔 اسفند دود و تیکه آهن: بعد از به دنیا آمدن نوزاد، بساط اسفند دود برپا می‌شد. هر وقت هم کسی به دیدن نوزاد می‌آمد، دود کردن اسفند را مجدد برقرار می‌کردند. همچنین برای جلوگیری از سرقت نوزاد توسط آل! یک قطعه کوچک آهنی کنار مادر و نوزاد می‌گذاشتند.

🧿 چله بُر، چشم نظر و نان و نمک: از جمله چیزهای دیگری که برای نوزاد و زائو می‌گذاشتند، نخی معمولاً از جنس ابریشم بود که یک زن پاک نهاد و دست سبک، بر آن چهل گره زده و صلوات و دعا می‌خواند. چشم نظر، آویز وَاِن‌یکاد و تکه ای نان و نمک پیچیده شده داخل یک پارچه کوچک نیز از جمله چیزهایی بود که به سبب دفع زخم چشم و نحوست به نوزاد می‌بستند.

💊 قرص کمر: قرص کمر ماده‌ای گیاهی و ساخته دستِ عطاران قدیمی است که قابله بعد از دنیا آمدن نوزاد، چند تا از آن را می‌کوبید و با گفتن ان‌شاءالله بعدی دختر یا پسر باشه (بسته به جنسیت نوزاد) به کمر زائو می‌بست تا مسکن درد وی باشد.

🍲 نامگذاری و مراسم آشِ شیشه: روز ششم تولد نوزاد، بزرگان جمع می‌شدند و نامی را از بین نام‌های پیشنهاد شده از لایِ قرآن بیرون کشیده و بر روی نوزاد می‌گذاشتند. در طالقان که اکثراً اسامی مذهبی انتخاب می‌شد. پذیرایی این مراسم با آش بود که به آن آشِ شیشه می‌گفتند.

🐏 عقیقه: روز هفتم تولد نوزاد، برای وی گوسفندی را عقیقه می‌کردند و از گوشتِ طبخ شده به همسایه‌ها و خویشاندان هدیه می‌کردند. همچنین قسمت اعظمی از گوسفند عقیقه، سهمِ قابله بود اما پدر و مادر نوزاد از آن نمی‌خوردند. (رسمی اسلامی)

🛁 حمام زایمان: بعد از گذشت ده روز از تولد نوزاد (و گاهی اوقات حتی تا چهل روز بعد از تولد، در مواقع زمستان و سرما) مادر و نوزاد را به حمام می‌بردند و مراسم حمام زایمان می‌گرفتند. در حمام، حمامی از زائو با تخم مرغ نیمبند و عسل و از دیگر همراهان با شربت و شیرینی که خانواده زائو آورده بودند، پذیرایی می‌کرد و انعام می‌گرفت.

⛲️ همچنین رسم بود بر روی سر نوزاد و مادر، با کاسه چهل کلید، چهل بار آب بریزند و صلوات بفرستند تا اجنه، نیروهای شیاطین و چشم زخم‌ها از آنها دور شود و در کارشان چله نیُفتد.

 

[ شنبه بیست و هشتم خرداد ۱۴۰۱ ] [ 3:17 ] [ مسعود علی شیری ]
.: Weblog Themes By Bia2Skin :.
درباره وبلاگ

فرهنگستان طالقان یک سایت/بلاگ شخصی نیست، امّا توسط یک شخص اداره می‌گردد.
در واقع فرهنگستان طالقان نوعی نشریه چندرسانه‌ای با سردبیری یک فرد است که منتشر و منعکس کننده‌ی آثار خود و دیگران در حوزه‌ی ادبیات و فرهنگ و مسائل مربوط به طالقان خواهد بود و ناگزیر، سلیقه و تفکر سردبیر آن در گزینش و چینش این آثار تاثیر خواهد داشت.
سردبیر وبلاک در کشور ایران زندگی کرده و فرهنگستان طالقان به طور کامل در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران کار می کند.
این بلاک تخصصی نیست و به خود اجازه‌ی انتشار هر مطلبی را از هر حوزه‌ی مربوط به ادبیات و فرهنگ و جامعه‌ی طالقانی ها می‌دهد. بلاک آماده‌ی انتشار آثار و مطالب دیگران نیز می‌باشد.
مخاطبان فرهنگستان طالقان در درجه اول طالقانی ها و در درجه‌ی دوم آنانی هستند که تمایل به آشنایی با فرهنگ و هویت طالقان دارند.
مطالب فرهنگستان طالقان ، میانگینی از پژوهش و آفرینش می‌باشد که در قالبی نیمه‌روشنفکری/نیمه‌عام و با رویکردی ژورنالیستی منتشر می‌شود.





استان البرز سی و یکمین استان ایران است . این استان از شمال با استان مازندران،از غرب با استان قزوین،از شرق وجنوب شرقی با استان تهران ،از جنوب غربی با استان مركزی همسایه است .
استان البرز از جدا شدن 4 شهرستان کرج، طالقان، ساوجبلاغ به مرکزیت هشتگرد و نظرآباد تشکیل شده است.

شهرستان کرج به مرکزیت شهر کرج شامل بخش‌های مرکزی، آسارا و اشتهارد.

شهرستان ساوجبلاغ به مرکزیت شهر هشتگرد شامل بخش‌های مرکزی، چندار، چهارباغ.

شهرستان نظرآباد به مرکزیت شهر نظرآباد شامل بخش‌های مرکزی و تنکمان.

شهرستان طالقان به مرکزیت شهر طالقان شامل بخش های مرکزی،کناررود،بالا طالقان و پایین طالقان
شهرک مرکز بخش مرکزی ، گوران مرکز بخش کناررود، جوستان مرکز بخش بالا طالقان ، شهراسر مرکز بخش پایین طالقان.


نام این استان از رشته کوه‌های البرز گرفته شده که بخش مهمی از آن از شمال این استان می‌گذرد .در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۸۹ با حضور وزیر کشور وقت، استانداری البرز رسما شروع به فعالیت کرد.
کرج، مرکز استان البرز در 20 کیلومتری شمال غربی شهر تهران قرار دارد که فاصله 2 مرکز استان بسیار کم و در بین مراکز استان کشور بسیار نادر است.

استال البرز در منطقه رشته کوه های البرز غربی و در یک ناحیه تقریباً کوهستانی قرار دارد به گونه ای که بیش از دو سوم آن منطقه کوهستانی و کمتر از یک سوم آن دشت و زمین های خشک و شوره زار ، تپه ها و کوه های کم ارتفاع ، رشته کوه های با ارتفاع متوسط ، اراضی تراس گونه ، زمین های هموار ، نیمه هموار پای کوهی یا میان کوهی ، ارتفاعات و قلل مرتفع می باشد. ارتفاع منطقه از 1100 متر درپایین ترین نقطه واقع در بستر رودخانه شور ، واقع در جنوب غربی شهریار شروع شده و تا 4375 متر ، کوه هفت خوان (4659 متر) می رسد. اختلاف ارتفاع استان 3559 متر است که این امر خود یکی از دلایل تنوع اقلیمی و زیستگاهی و ... در این استان می باشد.




آمار استان البرز

جمعیت: دو میلیون و 700 هزار نفر؛ساکن در4 شهرستان، 9 بخش و 360 آبادی و روستا

جمعیت شهری 80درصد

جمعیت فعال در بخش كشاورزی26درصد

جمعیت فعال در بخش صنعت16.6درصد

جمعیت فعال در بخش خدمات 12.8درصد
جمعیت دانش آموزی حدود 500 هزار نفر
جمعیت دانشجویان 120هزار نفر
تعداد واحدهای صنعتی: 3500 کارخانه
نرخ بیكاری استان 11.6 درصد

سامانه پیام کوتاه شماره پیامک:
30008940261060
نظرات و پیشنهادات خود را به شماره پیام کوتاه ما ارسال کنید
موضوعات وب
امکانات وب